loading...
موضوعات عمومی
سارا بازدید : 103 شنبه 13 مهر 1398 نظرات (0)

معماری كلاسیك
معماری و تمدن غرب همچنان وامدار دوره كلاسیك یونان باستان است و به آن می بالد.

قرن پنجم و چهارم قبل از میلاد مسیح، زمان تكامل معماری یونان

باستان بوده كه با كشورگشایی های اسكندر مقدونی پایان یافت اما

تمام سبك های معماری غرب تا امروز به گونه ای تحت تاثیر آن مانده است.
معماری كلاسیك باستان به رهبری فیدیاس معمار و پیكره تراش دولت یونان باستان به اوج خود رسید.

در اواخر قرن پنجم قبل از میلاد، یكی از مجموعه بناهای باشكوه یونان در عصر كلاسیك آكروپلیس در شهر آتن است.

این مجموعه به رهبری «پریكلس» در اواخر قرن پنجم ق. م یعنی هنگامی كه آتن به اوج قدرت رسیده بود احیا گردید؛

بزرگ ترین كاری بود كه در تاریخ معماری یونان پدید آمد و موجب شد عالی ترین یادگاری از دوران اعتلای هنر بر جای بماند.

همه بناهای آكروپلیس، هنر معماری دوره كلاسیك یونان را در آن هنگام

كه به كمال رشد خود رسیده بود به منصه ظهور رسانده است.

این مجموعه شامل بناهای معبد پارتنون، دروازه پروپالایا، معبد ارختئوم،

معبد آرتمیس، معبد الهه پیروزی «نیكه»، نگارخانه كالكوئیكی، محل

معبد قدیمی آتنا و چند بنای كوچك است.

مردم واری به معنای رعایت تناسب میان اندام های ساختمانی با اندام های انسان و توجه به نیازهای او در كار ساختمان سازی است.

سبك كلاسیك در دوره رنسانس اروپا از نو كشف شد و مورد استفاده قرار گرفت،

این سبك بر پایه خطوط منظم، قوانین ریاضی، با وقار و خویشتنداری،

تقارن و تعادل، فرم های هندسی، خطوط واضح و جزئیات معمارانه چون

ستون ها، سرستون ها و غیره مشخص می شود.

معماری کلاسیک

تقابل معماری کلاسیک و ایرانی
اصول معماری ایران

معماری ایران از گذشته بر پایه های مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش، خودبسندگی و درونگرایی ساخته می شد.

مردم واری به معنای رعایت تناسب میان اندام های ساختمانی با اندام های انسان و توجه به نیازهای او در كار ساختمان سازی است.

در معماری ایران تلاش می شده كار بیهوده در ساختمان سازی نكنند و از اسراف پرهیز می كردند.

این اصل هم پیش از اسلام و هم پس از آن مراعات می شده است.

واژه «نیارش» در معماری گذشته ایران بسیار به كار می رفته است.

نیارش به دانش ایستایی،فن ساختمان و ساختمایه (مصالح)شناسی گفته می شده است.

معماران گذشته به نیارش ساختمان بسیار توجه می كردند و آن را از زیبایی جدا نمی دانستند.

آنها به تجربه به اندازه هایی برای پوشش ها و دهانه ها و جرزها دست یافته بودند كه همه بر پایه نیارش به دست آمده بود.

«پیمون»، اندازه های خرد و یكسانی بود كه در هرجا درخور نیازی كه بدان بود به كار گرفته می شد.

معماران ایرانی تلاش می كردند ساختمایه مورد نیاز خود را از نزدیك ترین جاها به دست آورند و چنان ساختمان می كردند

كه نیازمند به ساختمایه جاهای دیگر نباشد و «خودبسنده» باشد.

بدین گونه كار ساخت با شتاب بیشتری انجام می شده و ساختمان با طبیعت پیرامون خود «سازوارتر» در می آمده است و هنگام نوسازی آن نیز همیشه ساختمایه آن در دسترس بوده است.

اصولاً در ساماندهی اندام های گوناگون ساختمان به ویژه خانه های سنتی، باورهای مردم، بسیار كارساز بوده است. یكی از باورهای مردم ایران ارزش نهادن به زندگی شخصی و حرمت آن و نیز عزت نفس ایرانیان بوده كه این امر به گونه ای معماری ایران را درونگرا ساخته است.

شیوه‌های معماری کلاسیک غربی

یک شیوه کلاسیک یکی از سبک‌های باستانی معماری کلاسیک است که توسط تناسبات اجزا و خصوصاً نوع ستون به کار گرفته شده از بقیه شیوه‌ها متمایز می‌شود.

از قرن ۱۶ میلادی تاکنون، نظریه پردازان معماری پنج شیوه کلاسیک را به رسمیت شناخته‌اند.

این شیوه‌ها از یونان باستان ریشه می‌گیرند و بعدها توسط رومیان مورد تغییر و استفاده قرار گرفتند.

هر سبک سر ستون مناسب خود را دارد که متشکل است از فرسب، کتیبه و افریز.

معماری سبک کلاسیک

این شیوه‌ها به ترتیب میزان ظرافت و جزئیات حکاکی‌ها عبارتند از: توسکانی (رومی)

و دوریسی (یونانی و رومی)؛ ایونی (یونانی و رومی)؛ کورینتی (یونانی و رومی) و شیوه

آمیخته (رومی). البته تنها سه شیوه باستانی و اصیل معماری وجود دارند (دوریسی، ایونی و کورینتی) که توسط یونانیان اختراع شده‌اند.

به این سه شیوه، رومی‌ها شیوه توسکانی، که مدل ساده شده شیوه دوریسی است

و شیوه آمیخته را که در اصل شیوه کورینتی با تزئینات بیشتر است اضافه کردند.

منظور از شیوه ساختمان کلاسیک مثل حالت یا کلید در موسیقی کلاسیک، یا دستور زبان

و فصاحت و بلاغت در یک متن نوشتاری است. از ماژول‌های خاصی مانند

فواصل موسیقی تشکیل شده و انتظارات خاصی را در مخاطب هماهنگ با زبان خود ایجاد می‌کند.

معماری کلاسیک

معماری کلاسیک به معماری یونان و روم باستان، به خصوص از قرن پنجم قبل از میلاد (در یونان) و قرن سوم میلادی (در روم) اشاره دارد.

تصویر ساده و رایجی که بعد از شنیدن نام سبک کلاسیک در ذهن‌ها نقش می‌بندد، معبدی مستطیل شکل است که چندین ستون در روبه‌رو یا اطراف آن قرار دارد.

ستون‌هایی که برای تحمل وزن اِسپَر یا همان پیشانیِ این معابد در نظر می‌گرفتند، انعطاف‌پذیری بالایی داشتند.

در واقع تا قرن‌ها به این ویژگیِ سبک کلاسیک به عنوان راز زیبایی ساختمان‌ها و تناسب آن نگاه می‌شد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 119
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 108
  • بازدید ماه : 305
  • بازدید سال : 1,643
  • بازدید کلی : 4,628